Dela nyhet
Intervju med Roger Gustafsson, Akademichef i IFK Göteborg
3 jun 2016 0 kommentarer
IFK Göteborgs utbildningsverktyg s2s.net har alla våra lag ett varsitt konto till. Där ligger massvis med färdiga träningsprogram som kategoriserats utifrån rekommendation till åldersgrupp. Våra lag loggar in med exempel:
Användare: KBKF01
Lösenord: KBKF01
Roger Gustafsson
Roger har sin son spelande i vårt P04-lag och har varit mycket behjälplig med sina kunskaper och erfarenheter i vår förening. För kunskap och erfarenhet finns det gott om. Under 90-talet förde Roger IFK Göteborg till fem SM-guld på sex år och tog laget enda till kvartsfinal i Champions League.
Rogers tränarkarriär övergick sedan mot att åter jobba med ungdomar som ansvarig för IFK Göteborgs akademi Änglagården, där han fortfarande jobbar hårt för att utveckla Göteborgsfotbollen och svensk fotboll.
Vi i KBK har en föreningsprofil som bygger på två grundpelare; Mycket beslutsfattande genom att avsätta mycket tid till spelövningar med minst en motståndare och vi vill använda en pedagogik med mycket frågeställningar som uppmuntrar till social utveckling. Hur rimmar det med dina erfarenheter av fotbollsutbildning för barn- och ungdomar?
Det rimmar väldigt bra. Beslutsfattandet blir bättre om du får öva på det. Som barn och ungdomsspelare kan du behöva hjälp med att ta reda på vilka alternativ du har möjlighet att fatta beslut utifrån. När du vet vilka alternativ som finns ska du få möjlighet att välja. Då utvecklas du. Matchlika övningar där syftet med övningen maximeras i både utförande och antal repetitioner är det man vill komma åt.
I övningarna är det även väldigt bra att föra dialog med spelarna. Det ger dig som tränare en bild av vad spelaren har för kunskap samtidigt som det får spelaren att reflektera och tänka till.
För att kunna föra en bra dialog med spelaren krävs att denne har kunskap. Mitt förslag till tränare är att ställa frågor om sådant som spelaren redan har delvis kunskap om. Annars riskerar man att spelare endast svarar vad de tror att tränaren vill höra.
Du har utformat IFK Göteborgs utbildningsplan och övningsbank – vilken finns tillgänglig för ledarna i vår förening på s2s.net. Hur har du kommit fram till innehållet i den?
Jag har gjort ett antal studieresor till länder som varit framgångsrika i utvecklingen av barn- och ungdomsfotboll. Det har gett mig många perspektiv. Jag har även tagit till mig kunskap genom studier av framgångsrika fotbollsspelare. När de allra bästa fotbollsspelarna utför moment på planen finns vissa saker som är gemensamma för respektive moment. Det finns detaljer i utförandet som alla gör.
Dessa detaljer har format utbildningsplanen. I utbildningsplanen har vi valt att kalla detaljerna “hemligheter”. Det är helt enkelt instruktioner för hur man utför olika fotbollsmoment, t ex momenten skott med utsidan, bollmottagning med bröstet, m fl.
Utifrån vad jag lärt mig har en övningsbank och en lärandemetod formats för att nå bästa möjliga resultat för alla de viktiga momenten som finns i fotboll. Det verktyget använder vi oss av i IFK Göteborgs verksamhet och vi uppmuntrar även andra föreningar att göra det.
Hur skulle du tipsa våra ungdomsledare att använda sig av förmånen att ha tillgång till IFK Göteborgs övningsbank?
Se det som tips på hur en övning för ett moment kan göras. Jag tycker det är viktigt att man som tränare har bestämt sig för vilket syftet är med övningen. Utifrån det kan man jobba med att maximera kvaliteten i momentet, se till att antalet repetitioner med momentet blir många och framförallt föra in det i matchlika situationer.
Utifrån din erfarenhet – vad är det viktigaste för våra ledare att tänka på i sina ledar- och tränarroller?
Krångla inte till det! Om spelare har svårt att förstå en övning så är det inte spelarna det är fel på – det är övningen som är för svår. Använd er av övningar som är enkla och utmana spelarna i momentet som övas.
Under träning och i övningarna är det viktigt att se alla spelare. Se dom framförallt när dom gör en förbättring. Både spelaren och du vill att spelaren ska utvecklas och när det då händer måste vi uppmärksamma det som ledare. Den återkopplingen till spelaren är viktig. Känslan av att uppnå något och samtidigt få höra att tränaren sett din framgång ger motivation att ge sig på nästa utmaning.
Prata med varje spelare minst en gång i veckan. Det klarar man tillsammans som tränarteam. Det räcker med bara någon mening – men se till att dialogen med alla spelare blir kontinuerlig.
Jag har sett att du varit delaktig i utbildningsverktyget Sports Competense som är en hemsida på nätet. Våra ledare och spelare ska förhoppningsvis få tillgång till inloggning för detta verktyg framöver när vi hittat finansiering för det. Kan du berätta lite vad tanken är med det nya verktyget?
Idén är att det ska bli enklare för tränare att få tips utan att behöva lägga jättemycket tid på att gå utbildningar. Erfarenhetsutbytet på utbildningar är svårersättligt men det här är ett sätt att få till sig kunskap snabbare. I verktyget kan man välja mellan föreläsningar som man tycker är intressanta och aktuella för en själv. Verktyget är till för alla inom svensk idrott – från yttersta elit till barn och ungdomsidrott.
Kommentarer